Via deze oudernieuwsbrief willen we u graag op de hoogte stellen over tto-activiteiten, wijzigingen, verbeteringen en vernieuwingen in ons tto-programma.
Mocht u vragen hebben dan mag u deze altijd sturen naar: Tto.Lyceum@cvo-av.nl

Tto-coördinatorschap
De afgelopen vier jaar heeft Seline Kramer-Vermeulen met veel plezier de taak van tto-coördinator vervuld. Nu Seline in verwachting is van een tweede dochtertje heeft zij besloten om iets minder te gaan werken ook het tto-coördinatorschap naast haar neer te leggen. De vacature is dit schooljaar intern uitgezet en we zijn blij met u te kunnen delen dat de taak overgenomen zal worden door twee top tto-docenten, namelijk: Liesbeth Troost en Inez Stärk.

2tto & 3tto Engeland reis
Na 2 jaar niet op reis te zijn geweest was het 9 mei 2022 eindelijk weer zover!
Klas 2 en 3 tto verzamelden zich om 7 uur bij school en om half 8 reden we richting Calais met onze chauffeur John. Doordat het behoorlijk druk op de weg was, reden we later dan gepland de trein op. Aangekomen in Engeland, gingen we direct naar Dover Castle dat normaal in klas 1 wordt bezocht. Om 18 uur checkten we in bij ons hostel in Gillingham. Het duurde even voordat iedereen het doolhof doorhad, voor sommigen duurde dit de hele week 😊, maar al snel waren de bedden verdeeld. Mr van Dijk en Mr Hermans hadden een top spelletjesavond georganiseerd waarbij de vermoeide hersens behoorlijk aangesproken werden. Het was die avond vroeg rustig in het hostel.
Het ontbijt was voor de meesten een zeer aangename verrassing: iedere ochtend full English breakfast! Dinsdag was er een wisselprogramma waarbij de klassen afwisselend Rochester Castle en The Historic Dockyard Chatham bezochten. Vooral de Rocket experience en het bezoek aan de Ocelot (Submarine) en de HMS Cavalier waren top.
’s Avonds werd er keihard gestreden tijdens levend stratego in het park aan de overkant. Hoogtepunt was de vondst van de vlag die absoluut geen vlag was en bovendien van dubieuze afkomst 😊.
Woensdag begon vrolijk met een jarige job en waren we al vroeg in Canterbury. In Canterbury werkten de leerlingen aan een photo assignment waarbij ze selfies maakten op allerlei locaties. De Canterbury Cathedral werd bezocht en ook vanaf het water werd Canterbury bewonderd. ’s Avonds gingen we naar het outdoor ski-centre wat op loopafstand van het hostel was. Iedereen had een hoop lol met tobogganing en snowtubing.
Donderdag vertrokken we extra vroeg naar Londen. Zonder file zaten we al snel in de tube van de O2 Arena richting centrum. we wandelden vanaf de Tower Bridge langs de Thames. Langs de Shard, de Golden Hinde, Southwark Cathedral, Globe Theatre, Millennium Bridge en daarna de tube weer in naar de musea. De vraag ‘of we niet in de tube hadden kunnen blijven zitten’ hadden we misschien kunnen verwachten 😊. Iedereen ging naar een museum naar keuze: Science- Natural History- V&A. Tijd tekort voor iedereen. Het bezoek aan de London Dungeon en de London Eye was zeker een van de hoogtepunten. Via Trafalgar Square naar Leicester Square voor de dik verdiende vrije tijd. Samen prima gegeten bij de Pizza Hut en ook de uitdaging om op rush hour de tube te nemen werd glansrijk doorstaan.
Vrijdag waren de leerlingen super snel met hun kamers opruimen en we vertrokken stipt op tijd naar Folkestone. Zonder al te veel controles mochten we Frankrijk weer in en waren we na een tussenstop bij de McDonalds mooi op tijd in Gorinchem.
De reis kan worden samengevat als een top week met leerlingen die erg gezellig en altijd op tijd waren en zich super hebben gedragen!
– Liesbeth Troost, Mark Hijmans, Tijmen Hermans en Joris van Dijk

4tto Hilderstone college
De leerlingen (en twee docenten) van 4tto stonden vroeg in de ochtend (of eigenlijk: nacht) van 9 mei klaar op Schiphol om naar Broadstairs te gaan. In de onderbouw zijn voor deze klas beide tto-reizen vervallen, dus iedereen had veel zin in deze reis!
Het programma bestond uit lessen volgen op Hilderstone College in Broadstairs, een karakteristiek Brits kustplaatsje. Hilderstone College is een taalschool waar leerlingen en studenten in kleine groepen op hun eigen niveau les krijgen over de Engelse taal, cultuur en vaardigheden.
Op maandag werd na aankomst in Broadstairs de omgeving verkend en werd er eind van de middag kennis gemaakt met de gastgezinnen waar de leerlingen in duo’s of met zijn drieën de week doorbrachten. ’s Avonds was er op de school een karaokeavond om de eerste dag gezellig af te sluiten. Dinsdag, woensdag en donderdag volgden de leerlingen overdag les en waren er ’s avonds een magic show, een lezing over Londen en een avond bowlen. Vrijdag gingen we ’s middags naar Canterbury en zaterdag gingen we de hele dag naar Londen. In beide steden kregen we een korte rondleiding en daarna konden de leerlingen zelf de stad ontdekken. In Canterbury hadden we daarnaast nog een punting boottocht door de mooie omgeving. Donderdag- en vrijdagavond hebben we allerlei spelletjes gedaan op het strand totdat het donker werd.
Terugkijkend op de reis kunnen we concluderen dat de leerlingen de hele week non-stop Engels hebben gepraat en veel hebben geleerd van de Engelse cultuur door het verblijf bij de gastgezinnen. Ze hebben genoten van het strand in Broadstairs en de uitstapjes naar Canterbury en Londen. En het was vooral ontzettend gezellig!
A wonderful experience all around!
– Inez Stärk en Sanne Gersonius

Study trip 3VT1 naar Edinburgh
Om de Engelse taalvaardigheid te vergroten en kennis te maken met een andere cultuur, is er voor 3tto jaarlijks een uitwisseling met een andere school. Door Covid-19 is deze uitwisseling dit schooljaar niet doorgegaan en hebben we een ander alternatief opgezet in de vorm van een trip naar Edinburgh met verblijf bij gastgezinnen.

Op maandag 30 mei 2022 zijn 14 leerlingen van 3VT1 met twee begeleiders, Paul Merks en Sanne Gersonius, op het vliegtuig gestapt met eindbestemming Edinburgh. Na de bagage opgeslagen te hebben, zijn we enkele uren na de landing begonnen met een tour door de stad. Deze tour werd verzorgd door een gids die in vol ornaat verscheen, met kilt, sporran (tasje) en een mes in de kous. Naast deze gids hebben we nog drie gidsen ingezet waaronder één die ons een deel van de ondergrondse oude stad van Edinburgh heeft laten zien die rond 1750 ontstaan is doordat andere grotere gebouwen er simpelweg bovenop gebouwd werden. De gids van Mary King’s Close vertelde ons zeer kleurrijk over de handel en de pest in deze donkere verblijven en steegjes.

Op eigen gelegenheid hebben we Edinburgh Castle, het National Museum of Scotland en het People’s Museum bezocht. De eerste twee waren super om te bezoeken, de laatste hadden we misschien wel over kunnen slaan.
Ook hebben we onze ontspanning, met spelletjes, gevonden in diverse parken zoals Princess Street Gardens, The Meadows en een gazon omringd door het universiteitsgebouw. Natuurlijk hebben we ook heel wat kilometers gelopen en vele andere delen van de stad gezien zoals Calton Hill, Dean Village, Grass Market, The Royal Mile en voor veel leerlingen boven aan de lijst: Princess Street en St. James Quarter.

Dat Schotland toch echt een heel ander land is dan Engeland was voor ons in deze week van de Queen’s Platinum Jubilee (70 jaar op de troon) op meerdere vlakken merkbaar. Naast een dag minder vrij dan de Engelsen was er in de vele (souvenir)winkels vrijwel niets te verkrijgen met een afbeelding van de Queen er op.

Iedere ochtend en einde van de middag hebben we de stadsbus genomen om heen en weer te reizen tussen het centrum en de gastgezinnen. Vanaf een centrale plek werden we (ook de begeleiders verbleven bij een gastgezin) door de zes gastgezinnen opgehaald. ‘s Ochtends ontbeten we bij de gastgezinnen, kregen we een lunchpakketje mee en was het gezamenlijk opstarten bij Costa Coffee. ‘s Avonds om zeven uur werd er bij de gastgezinnen gegeten en waren we zo goed als uitgeteld. Niet iedereen heeft haggis gegeten, maar in hoeverre dat een gemis is, kunt u zich afvragen…

– Paul Merks & Sanne Gersonius

Curriculum 2022-2023
Bij aanvang van het volgend schooljaar communiceren we weer het curriculum voor 2022-2023 naar u en de leerlingen. Voor nu een hele fijne vakantie vol mooie ervaringen toegewenst!